geplaatst: 27-08-2020 13:08

Installatieproblemen na oplevering

Een gebouw is bouwkundig en installatietechnisch opgeleverd, dus tijd voor de standaard exploitatie. Helaas is de praktijk vaak weerbarstiger, want tijdens de oplevering wordt veelal visueel geïnspecteerd en wordt commissioning beperkt uitgevoerd. Als systemen en installaties netjes zijn afgewerkt en geïnstalleerd, zal de oplevering goed doorlopen worden. Helaas geeft de oplevering op deze manier geen garantie op een volledig goed werkend, efficiënt en energiezuinig gebruik.

Na oplevering, de echte test voor installaties

Na verloop van tijd, wanneer het gebouw volledig is opgewarmd en volledig bezet is krijgen de installaties de echte tests. Kunnen alle ruimten (op tijd) warm / koel worden? Blijft de temperatuur constant? Is er altijd voldoende verwarmings- en koelvermogen beschikbaar? Allerlei vragen die we stellen om vast te stellen of installaties doen wat ze behoren (op tijd) te doen.

In veel gevallen komen storingen voor die in de garantietermijn worden verholpen, maar vaak zijn het storingen waarvan het probleem wordt verholpen maar niet de oorzaak. En soms is zelfs de oorzaak van één probleem, het probleem van een andere oorzaak.

Gebouwbeheerssysteem inzicht in installaties

Inzicht in installaties voorkomt problemen met installaties

Probleem te lage druk

In één van onze casussen is na oplevering een probleem in de druk van het systeem, de druk loopt gedurende het jaar terug. Het wordt opgelost door het systeem te controleren op lekkages en opnieuw bij te vullen. Geen lekkage, systeem opnieuw op druk gebracht, storing opgelost.

Na verloop van tijd, na de garantietermijn loopt opnieuw de druk in het systeem terug en weer geen lekkage te vinden. De oplossing, weer bijvullen en we zijn weer een jaar verder. Echter is het probleem niet opgelost.

Het probleem achter het probleem

Inzicht in data is de eerste stap voor het achterhalen van de oorzaak, namelijk eerst loopt de druk terug voordat deze het kritieke punt van lage druk bereikt. Werken de installaties zoals behoort of zijn er vreemde gedragingen te zien?

In deze situatie is geconstateerd dat de warmtepomp zowel in de zomer als in de winter in bedrijf is om cv-circuits warm te houden. Het resultaat meer vollasturen voor de warmtepomp en vele inefficiënte draaiuren voor de warmtepomp. Het resultaat is versnelde slijtage van de warmtepomp, onderdelen gaan eerder kapot dan wordt verwacht. In deze situatie heeft als eerste de automatische drukregelaar in de warmtepomp het volledig begeven binnen 3 jaar, iets wat normaliter jaren mee kan.

De eerste signalen van vage klachten in installaties zijn een trigger om verder te kijken in installaties, werken ze naar behoren, leveren ze voldoende vermogen en zijn ze eigenlijk wel goed ingeregeld?

Inzicht in de werking van de systemen

Door de inzichten in de data van het GBS en de energiemeters zijn we in staat geweest te achterhalen wat de oorzaken zijn van het probleem achter het probleem. Op deze manier komt de onderste steen boven en is de storing verholpen en worden vervolgstoringen voorkomen.

Ook ervaringen met problemen in installaties en de oplossing wordt niet gevonden? Neem dan eens contact op voor een kop koffie!

Persoonlijk

Een persoonlijke benadering is voor ons een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening. Daarom staan we altijd voor u klaar. Met onze ruime ervaring in installaties en onze gedegen kennis van data-analyse en wet- en regelgeving kunt u met al uw vragen over energiemanagement bij ons terecht.

Meer weten?
Neem contact op met Tony
033 200 31 28
Embato check
Vraag een adviesgesprek aan